הלוואותבערבות המדינה

מדינת ישראל הקימה קרנות הלוואה בערבות המדינה, במטרה לאפשר נגישות לאשראי לעסקים קטנים ובינוניים, המהווים מנוע צמיחה מרכזי במשק.

הקרן בערבות מדינה מעמידה מסלולים מיוחדים בריבית מוזלת ביחס לתנאי השוק, עם ביטחונות מופחתים, בשיעור מוגדל של ערבות מדינה ועמלות העמדת הלוואה מופחתות.

להלן סוגי המסלולים הקיימים:

 

ü    עסקים בהקמה – גובה הלוואה עד 500,000 ₪, נדרשים לבטחונות של 10%-25%.​

ü    עסקים עם מחזור של עד 6.25 מיליון ₪  -​ ​​גובה הלוואה עד 500,000 ₪, נדרשים לעד 25% בטחונות.

ü    עסקים עם מחזור מעל 6.25 מיליון ₪ - גובה ההלוואה עד 8% מהמחזור, נדרשים לעד 25%בטחונות.

ü  מסלול השקעות לתעשייה - גובה ההלוואה עד 90% מגובה ההשקעה או עד 15% ממחזור העסק (הנמוךמביניהם), נדרשים לעד 30% בטחונות להלוואה או שעבוד של נכס (ברכישת נכס), פריסת תשלומים של עד 12 שנים.

ü עסקים יצואנים (יצוא בהיקף של לפחות 250 אלף דולר בשנה שקדמה להגשת הבקשה) – גובה ההלוואה עד 12% מהמחזור, נדרשים לעד 25% בטחונות.

 

הלוואות קורונה

 

לאור משבר נגיף הקורונה החליט משרד האוצר להקים מסלול מיוחד לעסקים נפגעי קורונה, כחלק מפעילותה של קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. מדובר בהלוואה בערבות מדינה כפי שזו ניתנה בעבר,עם שינויים מסוימים שנועדו להקל, לייעל ולזרז את קבלת ההלוואה הדרושה. כאמור, המסלול המיוחד מיועד לתמוך בעסקים ובחברות שנקלעו לקשיים תזרימיים, באמצעות הלוואות למימון בעיית התזרים אליה נקלעו; זאת, במידה ומדובר בעסק או חברה שיכול להציג מתאם בין השלכות משבר נגיף הקורונה לבין הקושי התזרימי.

הגופים שמעניקים את ההלוואות הללו הם מספר בנקים בעלי אישור לכך, כאשר המדינה עצמה מעמידה עבורם את מרבית הביטחונות. כך יכול הבנק לספק הלוואה בתנאים יותר טובים ונוחים מהמקובל, והמשמעות היא שזוהי אלטרנטיבה מצוינת להזרמת חמצן לתזרים של העסק; דבר המקל מאוד על קבלת ההלוואה ובפרט בתקופה זו. יתרונות משמעותיים נוספים של המסלול המיוחד הם שתשלומי הריבית בשנה הראשונה משולמת על ידי המדינה, ניתן לקבל תקופת חסד (גרייס) על תשלומי הקרן, לפרוס את ההחזרים עד לחמש שנים ושיעורי ריבית אטרקטיביים יותר מאלו המקובלות בשוק הבנקאי והחוץ בנקאי.

יש לציין כ יכוונת המשורר הייתה ליצור מסלול מהיר במיוחד, כאשר השאיפה בבנקים הרלוונטיים ובקרןעצמה היא לקדם במהירות וביעילות האפשרית את הבקשות.

מניסיוננו בשנה החולפת זמן הטיפול הוא מספר ימים בבנק הנבחר. לאחרונה, הודות לעובדה שמגישים את בקשת האשראי ישירות אל הבנק ולא דרך הקרן, ישנם מקרים בהם התשובה מתקבלת עוד באותו יום ההגשה לבנק. מעבר לכך, חשוב לדעת שהבקשה פטורה מאגרה .

 השוואהבין מסלולים

הטבלה הבאה מסכמת את הבדלים עיקריים בין הסוגי הלוואות:

 

תנאי ההלוואות בערבות המדינה במסלול קורונה עדיפות משמעותית בהשוואה למסלולים טרום תקופת קורונה ומומלץ להיעזר בהן.